Tentoonstelling Michael Wolf – Life in Cities

De tentoonstelling Michael Wolf – Life in Cities is te zien van 20 januari tot en met 22 april in het Fotomuseum Den Haag. Michael Wolf heeft meerdere prachtige fotoseries gemaakt. Te zien is een overzicht van Wolfs werk, vanaf zijn vroege jaren als documentairefotograaf tot en met zijn recentere series Architecture of Density (2003 – 2014) en Transparent City (2006).

 

Tentoonstelling Michael Wolf

Michael Wolf, Architecture of Density, Hong Kong (2003-2014). © Michael Wolf 2018

 

Over de tentoonstelling

Sinds 1994 woont en werkt fotograaf Michael Wolf in Hong Kong. Deze metropool met meer dan zeven miljoen inwoners is zijn inspiratiebron geworden. Gedurende de jaren 2010 – 2013 keert Wolf telkens terug naar hetzelfde perron in Tokyo. Dit resulteert in ‘Tokyo Compression’, wellicht zijn beroemdste fotoserie waarin hij de onderwerpen privacy en voyeurisme tot in detail onderzoekt. In de serie ‘100 x 100’ portretteert Wolf honderd bewoners van een wooncomplex die ieder op een krappe negen vierkante meter wonen. ‘Hong Kong Corner’ Houses is een serie foto’s van markante, vaak illegaal aangepaste huizen in Tokyo. In ‘Architecture of Density’ worden foto’s van de stad zo aangesneden dat hemel en horizon ontbreken en het beeld bijna abstract wordt. ‘Informal Solutions’ toont de ad-hoc oplossingen die Wolf dagelijks in de steegjes van Hong Kong tegenkomt in de vorm van constructies die alledaagse gebruiksvoorwerpen een onverwachte functie geven.

In de fotoserie ‘Transparent City’ (2006) speelt Michael Wolf (net als in ‘Tokyo Compression’) met thema´s als privacy en voyeurisme. In Chicago werd Wolf getroffen door de transparantie van de architectuur. Hij raakte gefascineerd door wat er plaatsvond in de gebouwen in plaats van daarbuiten. Zo ontstond de serie ‘Transparent City Details’. Hierin zoomt hij in op zijn eigen foto’s en brengt hij individuen in beeld die zich op grote hoogte onbespied wanen. Hij blaast details op zodat we in grove pixels bijvoorbeeld een zakenman herkennen die op kantoor een golfballetje slaat of iemand die vol vertwijfeling zijn gezicht in zijn handen laat zakken.

De indrukwekkende installatie ‘The Real Toy Story’ (2004-2018) vormt een commentaar van Wolf op de massaproductie van speelgoed in China. Een enorme hoeveelheid door de kunstenaar verzameld speelgoed (circa 20.000 stuks op 40 vierkante meter) flankeert foto´s die hij maakte van arbeiders in Chinese speelgoedfabrieken.

 

Michael Wolf, Tokyo Compression, Tokyo 2010-2013. © Michael Wolf 2018

 

Meer informatie

Meer informatie over de tentoonstelling is te zien op de site van het Fotomuseum Den Haag.

 

Michael Wolf, The Transparent City, Chicago 2006. © Michael Wolf 2018